Kehäradan reitti ja asemat
Kehärata yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan.
Radalle tulee ensimmäisessä vaiheessa neljä uutta asemaa:
Kivistö
Aviapolis
Lentoasema
Leinelä
Lisäksi asemavarauksia on neljä: Vehkala, Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta. Myös Lapinkylään varaudutaan teknisesti aseman rakentamista varten myöhemmin tulevaisuudessa.
» Kehäradan reitti ja asemat kartalla
reittikartta
Asemilla ja liityntäliikenteellä toimivat järjestelyt
Asemien laituripituus on 230 metriä. Laiturille mahtuu kolmen uuden Sm5-junayksikön kokoonpano. Pinta-asemilla kulkuyhteydet laitureille on järjestetty katetuilla portailla ja hisseillä, Kivistössä on lisäksi liukuportaat. Tunneliasemilla on tilojen selkeydellä ja avoimuudella haluttu luoda helposti hahmotettava tila, jossa kulkeminen on turvallista, suunnistettavuus hyvä ja opastaminen helppoa. Kulku maanpinnalle tapahtuu liukuportailla ja hisseillä.
Busseille on suunniteltu liityntäterminaalit Vantaankosken ja Kivistön asemille. Ruskeasannassa on terminaalivaraus. Vilkkain terminaali tulee olemaan Kivistössä, jonne aseman yhteyteen on suunniteltu bussiterminaalin lisäksi 1. vaiheessa toteutettavaksi noin 250 autopaikan liityntäpysäköintialue.
Kaikkiaan Kehäradan asemien yhteyteen on suunniteltu
1. vaiheessa rakennettavaksi viitisensataa liityntäpysäköintipaikkaa sekä lisäksi polkupyörien pysäköintipaikkoja. Pysäköintipaikkojen määrää lisätään tarpeen mukaan.
Kehäradan junat liikennöivät ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä molempiin suuntiin ja pysähtyvät kaikilla asemilla. Nopein matka-aika Helsingistä lentoasemalle on noin 30 minuuttia. Pohjoisen suunnan lentomatkustajat vaihtavat kaukojunista Kehäradan juniin Tikkurilassa, josta matka-aika lentoasemalle on 8 minuuttia.
Uusien asemien matkustajamääriksi on ennustettu vuonna 2025 arkivuorokautena 5 000 – 16 000. Suurimmat käyttäjämäärät ovat Kivistön ja Lentoaseman asemilla.